dinsdag 7 augustus 2007

Luxe



In het vorig stukje schreef ik over vooruitgang. Afgelopen dagen was ik in enkele oude steden en dan valt al snel op hoe die plaatsen vroeger verdedigd moesten worden tegen allerlei tuig die zelf te lui waren om een mooie luxe stad te bouwen. Meestal staat er dan een kasteel op een berg of ligt er een compleet vestigingswerk om een stad zoals in Den Bosch. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik natuurlijk boven op het kasteel geweest (in Heimbach in de Eifel) en onder de vestigingsmuren door gevaren.
Onze schipper/gids op die Binnengiezen in Den Bosch vertelde ons dat de muren eerst nog 7 meter hoger waren, een prima hoogte voor de vijandelijke pijlen van de boogschutters te weren. Met de komst van de kanonnen bleken die weer te hoog en te kwetsbaar. Dus werden ze verlaagd en verstevigd. En ik dacht nog dat we dat allemaal nu gelukkig niet meer nodig hebben. Hoewel... mijn voordeur heeft ook een politiegekeurd driepunts veiligheidsslot. Alle ramen zijn ook gebarricadeerd met inbraakwerende rolluiken. En een auto krijg je al bijna niet meer zonder alarminstallatie. En dat allemaal om tuig te weren die zelf te lui zijn om voor een beetje luxe te werken...