woensdag 5 maart 2008

specht


Vorige zomer heb ik mogen genieten van een stel koolmeesjes die zich in een vogelhuisje in mijn tuin genesteld hadden. Het was een komen en gaan van deze kwieke vogeltjes, zeker toen de jongen er waren. Ik las ergens dat er zelfs zo'n 5000 keer wordt aangevlogen om de jongen te voeren. En vanuit mijn luie tuinstoel kon ik dat allemaal volgen. Toen ze in het najaar het nest verlaten hadden heb ik het huisje leeg en schoongemaakt.
Maar blijkbaar niet schoon genoeg want tijdens de winter is er een specht op bezoek geweest die op zoek was naar lekkers. En heeft gelijk de hele ingang verbouwd. Het schijnt zo te zijn dat de ingang voor koolmeesjes zo'n 3,2 cm moet zijn en na het bezoek van die specht kan er zelf een raaf in. Dus waarschijnlijk komen de koolmeesjes niet terug. Dan maar een nieuw vogelhuisje kopen, of nog beter meteen maar twee. En nu maar afwachten of er weer in wordt genesteld...