donderdag 28 februari 2008

D'r Hammer


Vandaag kreeg ik nog enkele carnavalsfoto's toegestuurd. Ze zijn gemaakt op carnavalsdinsdag om 24.00 uur. Dan komt er elk jaar een illuster gezelschap samen achteraan in de Rodahal, terwijl de stadsprins op de bühne zijn sleutel overdraagt. Het zijn allemaal dragers van "d'r Hammer". Die hamer wordt elk jaar uitgereikt aan een carnavalist en dit jaar mocht ik 'm ontvangen uit handen van Bert Reulen (links op onderstaande foto).



Bert had de hamer vorig jaar gekregen en de reglementen willen dat de ontvanger een nieuwe kandidaat moet zoeken die op de een of andere manier vasteloavends-minded is. Zoals op onderstaande foto goed te zien is was ik zeer verrast dat ik dit jaar de uitverkorene was.


Het verhaal erachter is prachtig. Maar dat ga ik hier niet helemaal vertellen want het is eigenlijk zoiets als een geheim genootschap (misschien dat ik al teveel verteld heb...). In ieder geval is de hamer een soort wisseltroffee en dit jaar mag ie dus mijn kamer sieren.
Er werden nog de nodige jägermeisters en ouzo's genuttigd en het geheel werd ook nog muzikaal ondersteund door de sjpaskapellen Wennieg Lóf, Vöal Doeësj en de Jeeteberger Highländer. En ja hoor, mijn vrouw Marion en ik waren echt de laatste die uit de Rodahal geveegd werden.


Gelukkig was er op de markt nog de vasteloavend-after-party in Loui's Café die tot in de late uurtjes doorging. De foto's zijn gemaakt door Hans Hirsch en Cher Adamczyk (beiden ook drager van "D'r Hammer" in resp. 2004 en 2005). Volgend jaar mag ik de hamer uitreiken aan een markant carnavalist wiens naam dan ook in de steel van de hamer gegraveerd wordt. En dan ontvang ik een klein hamertje aan een ketting die ik dan mijn leven lang moet dragen tijdens de uitreiking. En ik weet al wie 'm volgend seizoen krijgen gaat....