maandag 11 juni 2007

Roken is dodelijk

Vandaag las ik in de krant dat er vanaf 2008 een rookverbod komt in alle horecagelegenheden. De lobbyisten voor de anti-rook-campagne hebben hiermee weer een belangrijke slag gewonnen. Zoals ik eerder verteld heb ben ik gelegenheids-sigarenroker. Dus ben ik niet zo blij met dit algeheel verbod. Maar ook voor de niet-rokers heb ik begrip. Dus wil ik ze met dit stukje ook een hart onder de riem steken:

Voorafgaande ons bezoek aan Rome afgelopen week waren we twee dagen in Napels. Over de stad later meer. Aan de haven van Napels ligt het indrukwekkende Castel Nuovo.

Het is een 13e eeuws kasteel met een rijke historie. Nou zult U denken wat dat met het niet-rokers-verhaal heeft te maken. Voordat het kasteel gebouwd werd stond op deze plek een klooster. Hiervan zijn nog resten gevonden en enkele skeletten van monniken. Deze zijn ook te bezichtigen. Bij een van de skeletten trof ik dit aan:

Een pakje sigaretten met het opschrift: ROKEN IS DODELIJK! Dit zou werkelijk de ultieme anti-rook-reclame-poster zijn.