zaterdag 14 juni 2008

Geluk (1)

We weten weer wat winnen is. Heel Nederland leeft momenteel in een voetbalroes. Dankzij de mooie resultaten van het Nederlands elftal (ik zal de woorden "geweldig en fantastisch" niet gebruiken om overdrijving te voorkomen), is iedereen weer zo optimistisch als het maar kan. Waar ik de afgelopen weken moeite heb moeten doen om maar iemand te vinden die slechts een vermoeden had dat Het Nederlands Elftal de eerste ronde zou halen. Niet dat ik zelf overdreven optimistisch was maar ik ben van mening dat de bal rond is en het alle kanten op kan. De goede kant op, zoals nu het geval is maar voor het zelfde geld had Nederland deze twee wedstrijden ook verloren (met een beetje pech). De kwestie geluk speelt een hele grote rol, groter dan elke trainer uit narcistische overwegingen zou willen toegeven.
Ik dagdroomde van de finale tegen de Deutsche Mannschaft. Op het moment dat Podolski op het doel van Van der Sar afkomt ziet onze Held Edwin een klavertje vier in het gras. Hij bukt zich om 't te plukken, want dat brengt immers geluk. En juist op dat moment schiet Podolski de bal in het doel: 1-0 voor de Duitsers. En wat bleek: dat klavertje vier was eigenlijk voor Prodolski bestemd. Maar als hij gestopt was om de geluksbrenger te plukken had ie nooit dat doelpunt gescoord.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat geluk een heel relatief begrip is. Maar zolang we dat geluk hebben moeten we het koesteren!
Ik persoonlijk mag sowieso niet klagen over geluk. Gisteren won ik een geheel verzorgde 8-daagse vliegreis naar Turkije. Notabene met een prijsvraag waar ik niet eens aan had deelgenomen. En vandaag win ik zomaar (zonder ooit een lot gekocht te hebben) 1,2 miljoen euro in een spaanse loterij. Sinds ik een emailadres heb kan mijn geluk niet meer op...

Geen opmerkingen: